Jak dobrze grać w koszykówkę? Trening i technika

Koszykówka to sport, który największą popularnością cieszy się w Stanach Zjednoczonych, jednak poziom gry drużyn i reprezentacji europejskich pokazuje, że i na Starym Kontynencie gra ta cieszy się ogromną popularnością. Jak w każdym sporcie, tajemnica sukcesu w koszykówce leży w systematyczności, dokładności i poprawności wykonywania każdego elementu, dlatego warto trenować z należytym zaangażowaniem.

Rozwój to podstawa

Koszykówka jest sportem angażującym nie tylko ciało, ale także uwagę, pozwalając na harmonijny rozwój wielu funkcji organizmu. Systematyczne treningi poprawiają szybkość, refleks oraz spostrzegawczość. Zwiększa się wydolność organizmu, poprawia siła i wytrzymałość. Bardzo skutecznie sport ten wpływa także na poprawę koordynacji ruchowej, orientację, a w sferze społecznej na spójny rozwój każdego zawodnika w grupie. Aby umiejętność gry w koszykówkę wpływała na wszystkie te aspekty, trening musi być różnorodny i powinien trwać co najmniej 1,5 h. Warto powtarzać go systematycznie, 2 – 3 razy w tygodniu, lub częściej, pamiętając o odpowiednim czasie na regenerację mięśni.

Zarówno w trakcie treningów, jak i zawodów, najbardziej obciążoną częścią ciała w koszykówce są nogi, dlatego też każde zajęcia skupione są właśnie wokół rozwoju poszczególnych partii mięśni nóg, ale nie brakuje również ćwiczeń mięśni tułowia i rąk. Ważne, aby na trening zawodnicy stawiali się odpowiednio ubrani. Lekki, przewiewny strój, nie krępujący ruchów i właściwe buty do koszykówki to klucz do sukcesu. 

Trening od A do Z

Standardowy trening rozpoczyna zawsze rozgrzewka, na którą składa się bieg wokół sali, wymachy rąk do przodu i do tyłu, skłony, przysiady i inne ćwiczenia ogólnorozwojowe. Elementem rozgrzewki są też krążenia poszczególnych stawów, od stawu skokowego, przez kolanowy, biodrowy i barki. Warto także zawsze sięgać po ćwiczenia oswajające z samą grą w koszykówkę, takie jak wyskoki, przetaczanie piłki pod kolanami i biodrami oraz cieczenia w parach. 

Główną część treningu stanowią ćwiczenia poszczególnych elementów składających się na grę oraz sama gra. Koszykówka to sport kontaktowy i aby oswoić się z poprawną techniką, ale też strategią gry, konieczne jest systematyczne ćwiczenie ataku i obrony z partnerem.

Kozłowanie, zatrzymania, zbiórki, rzuty z biegu i z wyskoku zupełnie inaczej przebiegają bowiem „na sucho” a zupełnie inaczej, kiedy dochodzi do spotkania z przeciwnikiem. Pewna postawa w kontakcie, ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder, ugiętymi nogami i lekko pochylonym do przodu tułowiem to już połowa sukcesu.

Komfort i bezpieczeństwo

W zależności od tego, czy gracz preferuje grę siłową, szybką, czy może mieszaną, należy dobrać odpowiednie obuwie tak, aby  nie tylko ułatwić ruch na boisku, ale także zagwarantować bezpieczeństwo i komfort gry. Kontuzje w takich sportach drużynowych jak koszykówka są niestety częste i warto zainwestować w to, aby zminimalizować ich ryzyko. 

Graczom siłowym dedykowane są buty masywne, dobrze stabilizujące stawy podczas wyskoków i skutecznie amortyzujące każdy ruch – najlepsze będą buty do koszykówki high – tops (za kostkę) lub mid – tops (buty ¾). Z kolei dla graczy szybkościowych, którzy w trakcie gry wykonują dużo zwrotów, a także często zmieniają tempo gry, właściwe będą modele low- tops (przed kostkę). Gracze preferujący technikę mieszaną mają pełną dowolność, jednak najczęściej wybór pada na modele mid – tops.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *