Program lojalnościowy związany jest z wieloma benefitami dla jego uczestników. Aby można było z nich korzystać, trzeba potwierdzić swoje członkostwo. Odbywa się to za pomocą karty lojalnościowej, która przez długi czas była dostępna tylko w formie fizycznej. Od kiedy jednak konsumenci zaczęli doceniać mobilność, karta ma swój wirtualny odpowiednik.
Standardowa karta lojalnościowa w portfelu
Plastikowe karty są nam bardzo dobrze znane. Używamy ich m.in. w sklepach dokonując płatności za zakupy. Zdarza się, że zajmują one większość przestrzeni w naszym portfelu. Obok nich często pojawiają się karty lojalnościowe upoważniające do skorzystania z benefitów wynikających z programów lojalnościowych, których jesteśmy uczestnikami.
Karty lojalnościowe mają kilka funkcji. Przede wszystkim służą do identyfikacji uczestnika programu, ale i naliczania punktów przy płatności za zakupy. Poza tym umożliwiają korzystanie z benefitów, które związane są z członkostwem. Na jej podstawie sprzedawca identyfikuje klienta.
Z Monitora Programów Lojalnościowych 2022 ARC Rynek i Opinia wynika, że aż 62% Polaków należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego. Jednak wielu konsumentów uczestniczy w kilku programach lojalnościowych jednocześnie. Takich kart lojalnościowych w ich portfelach może być więc naprawdę dużo.
Wtedy plastikowe karty lojalnościowe zaczynają być problemem. Nie tylko zajmują miejsce w portfelu, ale również łatwo je zgubić. Zawsze trzeba je mieć przy sobie. Zakupy z portfelem w ręku nie są już tak oczywistą sprawą. Płacić można przecież telefonem, a nawet smartwatchem. Wtedy identyfikacja członka programu lojalnościowego zaczyna być problemem.
Wirtualne karty lojalnościowe w aplikacji mobilnej
Aby uniknąć tych wszystkich niedogodności, powstały aplikacje mobilne które pozwalają „przechowywać” wszystkie karty lojalnościowe w jednym miejscu. Poza tym firmy coraz częściej decydują się na stworzenie własnej aplikacji mobilnej dla uczestników programu lojalnościowego. Taka aplikacja stanowi również wirtualną formę karty lojalnościowej.
Na pewno jest to rozwiązanie wygodniejsze dla klienta. Z telefonu korzysta on znacznie częściej niż z portfela i ma go zazwyczaj przy sobie. Z kolei dla firmy aplikacja mobilna stanowi całe spektrum nowych możliwości:
- Dodatkowy kanał komunikacji z klientami – prywatne wiadomości i powiadomienia PUSH
- Dostęp do danych o kliencie, jego preferencjach, zachowaniach zakupowych i zawartości koszyków
- Niższe koszty utrzymania kart lojalnościowych. Plastikowe wymagają wyprodukowania, zakupu oraz przechowywania
- Większe zaangażowanie uczestników – dodatkowe aktywności w postaci loterii, konkursów i quizów
Jak wybrać najlepszą kartę lojalnościową dla swoich klientów?
Przewaga mobilnych kart lojalnościowych nie oznacza, że tradycyjne plastikowe nie są już w ogóle używane. O ile ludzie młodzi i jeszcze aktywni zawodowo są zaznajomieni dobrze z nowoczesnymi smartfonami, o tyle seniorzy najczęściej wykorzystują je wciąż tylko do kontaktu z bliskimi. Wybór formy karty lojalnościowej powinien więc być dopasowany do grupy docelowej. Jeśli jest ona bardzo zróżnicowana, optymalnym rozwiązaniem będzie zaproponowanie klientowi zarówno plastikowej, jak i mobilnej karty. To on decyduje, która jest dla niego wygodniejsza.
Bez karty lojalnościowej trudno jest zorganizować i uruchomić program lojalnościowy. To właśnie ona jest identyfikatorem potwierdzający, uczestnictwo w programie. Zastanów się jednak, czy karta plastikowa jest wystarczająca do realizacji założeń Twojego programu. Może jednak chciałbyś zyskać dodatkowy kanał komunikacji z klientem i ułatwić im korzystanie z benefitu, co umożliwia karta mobilna. Program lojalnościowy z aplikacją i kartą mobilną stworzysz m.in. z pomocą platformy Loyalty Starter.