Współpraca w ramach franczyzy oznacza korzystanie przez franczyzobiorcę z tak zwanego pakietu know-how, którego zasady opisane są szczegółowo w umowie franczyzowej. To najlepszy sposób na biznes bez ryzyka dla początkującego przedsiębiorcę. Korzysta on bowiem ze sprawdzonej już strategii, ma rozpoznawalną markę (korzysta z jej logo i szyldu), a także lojalnych klientów, których nie musi przekonywać do jakości swojej oferty.
Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, ile można zarobić na franczyzie. Franczyza jest bowiem opracowanym już i sprawdzonym przez inny podmiot gospodarczy, system sprzedaży usług, towarów lub technologii. Taki rodzaj biznesu opiera się na współpracy franczyzodawcy z jednym lub wieloma franczyzobiorcami. Każdy z nich jest niezależnym od siebie przedsiębiorcą.
Aby rozpocząć swoją przygodę z franczyzą przede wszystkim należy wybrać odpowiednią branżę. Gdy krok ten został już poczyniony, kolejnym jest wybór odpowiedniego partnera biznesowego, pod którego marką biznesmen chce rozpoczynać swoją działalność. Aby dobrać właściwego partnera należy zwrócić uwagę na pewne aspekty.
Pozycja na rynku
Ważne jest, aby franczyzodawca miał już ugruntowaną pozycję na rynku – zwłaszcza jeśli chodzi o franczyzę. Im bardziej popularna jest dana marka, tym oczywiście lepiej dla franczyzobiorcy. Zapewni mu to bowiem przypływ ufających marce klientów. Nie powinien też nigdy narzekać na ich brak (głównie z powodu reklam, które często zapewnia franczyzodawca).
Kondycja finansowa
Dobrze byłoby też poznać kondycję finansową franczyzodawcy, aby współpraca była pewna, klarowna i opłacalna dla franczyzobiorcy. Poza finansami franczyzodawcy, trzeba też dobrze ocenić możliwości finansowe franczyzobiorcy. Aby przystąpić do współpracy musi on posiadać określony odgórnie koszt. Wkład finansowy będzie zależny od branży, która zostanie wybrana, a także marki, z którą nawiązuje się współpracę. W budżecie zaplanować trzeba także koszty miesięcznego utrzymania danej działalności, takie jak na przykład wynajem lokalu, pensje pracowników, reklama lokalna i tym podobne działania.