Rola asertywności w trzymaniu diety. Jak nie dać się skusić?

Asertywność to cecha przydatna w codziennym życiu, ale na diecie doceniamy ją podwójnie. Jeśli staramy się stracić zbędne kilogramy, odmawiając sobie przyjemności jedzenia, rodzinne uroczystości często okazują się prawdziwym wyzwaniem. Ciocia podstawia pod nos serniczek, a babcia proponuje kolejną dokładkę – jak odmówić najbliższym, kiedy zachęcają nas do jedzenia i złamania ustalonych zasad?

Na czym polega bycie asertywnym?

Asertywność to przede wszystkim umiejętność mówienia „nie”, nawet wtedy kiedy obawiamy się konsekwencji odmowy. Za taką cechą skrywa się również umiejętność wyrażania własnych opinii i mówienie o swoich potrzebach. Osoba asertywna umie określać własne granice, potrafi grzecznie odmówić, nie raniąc przy tym innych. To właśnie dbanie o emocje drugiej osoby jest kluczem do prawdziwej asertywności. Osoba asertywna nie jest bowiem osobą myślącą tylko o sobie. Choć dba ona o własny interes i dobre samopoczucie, to nie może krzywdzić przy tym innych. 

Czy da się nauczyć asertywności?

Z asertywnością człowiek nie rodzi się, lecz uczy się i doskonali te umiejętności przez całe swoje życie. Dorosłym asertywność przychodzi łatwiej – im jesteśmy starsi, tym łatwiej jest nam określić własne potrzeby, nie chcemy godzić się na podejmowanie różnych działań wbrew sobie. Źródłem asertywności jest w końcu poczucie własnej wartości, którego często poszukujemy przez cały okres dojrzewania. Łatwo zauważyć, że osoby nieśmiałe, z wieloma kompleksami, łatwiej ulegają wpływom otoczenia. Jeśli więc popracujemy nad własną samooceną, asertywność przyjdzie nam łatwiej. Konieczne jest też wyzbycie się strachu przed tym, jak oceniają nas inni. Jak więc asertywność ma się do przestrzegania zasad diety?

Asertywność na diecie

Każda dieta wiąże się z pewnymi ograniczeniami i budowaniem lepszych nawyków żywieniowych. Jedni w ramach diety odmawiają sobie tuczących produktów spożywczych, jak słodycze czy tłuste przekąski, inni zmniejszają porcje posiłków, ale nadal jedzą wszystko, co lubią. W obu przypadkach mamy do czynienia z przestrzeganiem ustalonych zasad. Im częściej je łamiemy, tym bardziej prawdopodobne, że całkowicie porzucimy swoją dietę. Tymczasem ta nie zawsze stosowana jest jedynie ze względu na chęć osiągnięcia ładniejszego wyglądu – utrata masy ciała często konieczna jest z powodów zdrowotnych. Jak więc zachować się, kiedy w towarzystwie jesteśmy namawiani do złamania swoich reguł? Właśnie wtedy asertywność okazuje się kluczem do sukcesu. Aby skutecznie, ale też grzecznie odmówić kawałka kolejnego ciasta:

  • wytłumacz bliskiej osobie, że jesteś na diecie, na czym ona polega i dlaczego ją stosujesz,
  • nie ulegaj nawet jeden raz – bardzo prawdopodobne, że ulegniesz ponownie,
  • nie obrażaj nikogo i nie denerwuj się, ale odmawiaj stanowczo, z dużą pewnością siebie.

Jeśli chcesz zmniejszyć ryzyko złamania swoich postanowień na rodzinnym spotkaniu, przynieś na nie alternatywne, dietetyczne wersje ulubionych posiłków lub przekąsek. Natomiast w przypadku, gdy brak asertywności okazuje się problemem na co dzień, na przykład w pracy, skorzystaj z cateringu burakdieta.pl – z żołądkiem pełnym zdrowego jedzenia łatwiej będzie powiedzieć „nie”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *