Nie każdy porzucony koszyk oznacza, że klient po prostu się rozmyślił. Bardzo często niedokończone transakcje są skutkiem czynników zewnętrznych lub problemów technicznych. Sprawdź, czy Twój sklep ma wszystko, czego potrzeba, żeby klienci przechodzili przez proces zakupowy od wyboru produktu, przez koszyk, aż po kartę z podziękowaniem za zakup. Miłej lektury!
Dlaczego klienci porzucają koszyki?
Twoi klienci są bardziej leniwi niż myślisz! Najmniejszy problem techniczny może sprawić, że zrezygnują z zakupu. Wielką kartą przetargową jest tu ulubiona metoda płatności. Jedni wolą płacić kartą, inni przelewem lub Blikiem. Nawet 8% klientów rezygnuje z zakupu, jeśli zmuszeni są płacić inaczej niż zwykle. Czas realizacji zamówienia oraz wysyłki jest równie ważny. Oczywiście im szybciej, tym lepiej – jednak klienci docenią przede wszystkim realistyczne ramy czasowe i terminowość.
Kolejnym powodem niedokończonych transakcji są ukryte koszty i promocje z haczykiem. Nieprzejrzyste zasady i opłaty doliczane na etapie przejścia do kasy niemalże zawsze skutkują porzuconym koszykiem. O dziwo, kwestie techniczne związane z realizacją zamówienia nie są główną przyczyną rezygnacji z zakupu – jednak tylko, gdy Twój support jest w stanie niezwłocznie pomóc się z nimi uporać np. poprzez korespondencję w social media lub czat na stronie sklepu.
Ostatnim, choć nie najmniej ważnym aspektem wpływającym na decyzje klientów jest zaufanie. Na jego brak lub spadek mogą wpływać: brak certyfikatu SSL, płatności jedynie przelewem tradycyjnym czy niestabilne elementy strony, np. źle wyświetlające się obrazki.
Jak uratować porzucone koszyki?
Przede wszystkim zadbaj o funkcjonalność, estetykę i optymalizację swojego sklepu. Przeglądanie go powinno być łatwe i intuicyjne – zarówno na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych. Maksymalnie uprość proces zakupowy – od wybrania produktu do zakupu klient powinien musieć wykonać jak najmniej kliknięć. Bądź transparentny w działaniach – informacje o produktach, kosztach i terminach dostawy oraz regulamin sklepu umieść w widocznym i łatwo dostępnym miejscu.
Poza dobrze działającą witryną, w odzyskiwaniu porzuconych koszyków mogą pomóc Ci rozwiązania jakie oferuje marketing automation. Szczególnie skuteczne są spersonalizowane e-maile przypominające klientom o produktach pozostawionych w koszykach. Powiadomienia web push i mobile push również poprawiają konwersję e-sklepu – wyświetlają się Twoim potencjalnym klientom nawet, gdy Ci zamkną zakładkę z Twoim sklepem. Warto też wspomnieć o opcji cross-sellingu. Często możliwość zakupu kompatybilnych produktów w atrakcyjnej cenie sprawia, że klient wybierze właśnie Twoją ofertę. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat koniecznie zajrzyj do artykułu: www.expertsender.pl/blog/wszystko-o-cross-sellingu-w-ecommerce. Ostatnim sposobem na porzucone koszyki jest… remarketing. Dzięki social mediom i sieci reklamowej Google możesz śledzić niezdecydowanych klientów niemal w całym Internecie, a oferując im rabaty lub darmową dostawę skłonić do dokończenia transakcji.
Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom masz teraz więcej pomysłów na ratowanie porzuconych koszyków i wiesz, jak zoptymalizować sklep, żeby budził zaufanie i zachęcał do zakupów. Pamiętaj o stopniowym wprowadzaniu zmian i testowaniu nowych rozwiązań przed finalnym wdrożeniem. Powodzenia!